Dagslys i Nydalen

Vi er alltid avhengig av lys. Dagslyset er vår viktigste kilde til energi og trivsel. VELUX Norge AS inviterte derfor 200 arkitekter til kveldsvisitt i sitt norske hovedkontor i Nydalen.

VELUX Norge AS er en vesentlig samarbeidspartner for dette viktige arrangementer for arkitekter, lysdesignere, designere, studenter og andre med interesse for lys i arkitekturen.

Lysdagen arrangeres hvert annet år. På årets arrangement fikk deltakerne med seg internasjonale kapasiteter på dagslys og kunstlys i arkitekturen. Olaf de Nooyer fra Italia holdt for eksempel en presentasjon av lys og dagslys i arkitekturen og Charles G. Stone II fra USA snakket om lysdesign i dag og i framtiden, mens lysdesigner Kai Piippo, Sverige og arkitekt/designer Natallia Boika Sørensen, Danmark presenterte sin nye bok ”Nordic light”. Sammen med flere andre foredragsholdere ga de et imponerende blikk på det spennende faget lys har blitt. Da var det også naturlig at tidligere studenter presenterte utdanningene innen lys og belysning i Norge.

Utstilling og lysturLysdagens samarbeidspartnerne hadde utstillinger på Lysdagen, og VELUX Norge AS la vekt på å  presenterte det særpregede og prisbelønnede designet Ross Lovegrove har laget til VELUX lystunnel. Det er et godt eksempel på at også dagslys kan leveres i fremragende design.

Lysdagen ble avsluttet med en lystur hvor blant andre VELUX Norge AS ble besøkt i Nydalen. Over en matbit fikk om lag 200 deltakere se, diskutere og få informasjon om VELUX produkter og løsninger. Hele staben i VELUX Norge AS tok i mot slik at alle typer spørsmål kunne besvares.

last ned