Desember

De vant drømmeloftet

Hva kan gjøres med et 70-tallshus som ligger på tvers av utsikten? Et enkelt takvindu var ikke tilstrekkelig til å gi utsikt fra rommet. Dessuten stjal skråtaket mye av gulvarealet.

Familien Solensteen Strand i Hafrsfjord hadde tenkt på ark, men ønsket seg takvinduer.

Det var da familien oppdaget utfordringen fra VELUX Norge AS: Hvilken familie ville vinne Drømmeloftet? De søkte og vant. Nå er prosjektet gjennomført og skråtaket har åpnet seg mot sjøen.

Familien Solensteen Strand bor i et tett boligområde i Sund i Stavanger – like ved sjøen. En sjø de tidligere så lite til innenfra. Nå har loftsetasjen blitt svært luftig med doble trillingtakvinduer i salongen og dobbelt takvindu over trappa i retning sjøen.

I tillegg har det blitt installert et takvindu mot nord i salongen og et tvillingtakvindu mot nord i soverommet. Vinduene mot nord er plassert så høyt i taket at de ikke gir utsyn mot nabo, men gir et noe dempet dagslys på solrike dager. Takvinduene mot nord gir også ekstra gode muligheter for utlufting på varme sommerdager.

Det ene med det andre

Oppdagelsen av sopp i taket, en naboprotest og masse inspirasjon kan få slike prosjekter til å vokse. Det gjorde det her, men soppskadene i taket kunne repareres før de ble for omfattende. Godt hjulpet av arkitekt og interiørarkitekt lot familien seg rive med. Huset deres framstår i dag som totalrenovert innvendig.

Det har blitt en fullstendig oppussing av tak, vegger og gulv. Ny belysning og nye møbler har det også blitt. Den nye trapp er staselig og et trangt inngangsparti har blitt utvidet og isolert. Her er det også installert et dobbelt tak-fasadevindu som gir både luft, lys og utsyn.

Alle takvinduene er utstyrt med VELUX solskjerming og de takvinduene, som ikke kan nås fra alminnelig ståhøyde, fjernstyres med VELUX nye kontrollpad.

De seks store og små, som utgjør familien Solensteen Strand, er overveldet av resultatet og kjenner seg nesten ikke igjen i sitt eget hjem. Et hjem som har fått økt boareale takket være det store feltet med takvinduer i loftsstuen og tilbygget i inngangspartiet.

Nærmere opplysninger:

Siri Sundby, VELUX Norge AS, telefon 22 51 06 08, epost: siri.sundby@velux.com

Høyoppløselige bilder kan lastes ned på www.randex.no/velux

Familiens blogg om forvandlingen kan leses på www.drømmeloftet.no