Solbriller til vinduene

Vår og sommer er tid for uteliv, sol og varme. Det er også i sommerhalvåret boligene er utsatt for den største varmepåvirkningen.

I en god sommer kan det bli svært varmt innendørs, men det finnes gode råd. Sommerværet er uforutsigelig, men når det er varmt i Norge, er det skikkelig varmt – også innendørs. – Dagslys er viktig for vår trivsel og humør. Solen er derfor en kjærkommen gjest. Særlig om morgenen vil vi gjerne ha lys inn i boligen. Men på dagtid, når vi likevel ikke er hjemme, kan vi legge grunnlaget for kvelds- og nattetemperaturen i boligen, sier direktør Torgeir Øverås i VELUX Norge AS. VELUX er den dominerende leverandøren av takvinduer til det norske markedet og har tatt solskjerming på alvor. VELUX har utviklet en hel serie med solskjermingsprodukter for ulike behov – fra lette gardiner og rullegardiner innvendig – til markiser og rulleskodder utvendig. Disse er utviklet for enkel ettermontering på VELUX takvinduer. Øverås vil spesielt anbefale markiser til takvinduer. De stanser svært mye av varmen før solstrålene når glassflaten, men de slipper samtidig gjennom dagslyset og gir mulighet for tilnærmet fritt utsyn fordi den har en gjennomsiktig duk. Du kan nyte utsikten samtidig som du hindrer uønsket gjenskinn i dataskjermer og fjernsynsapparater. – Vi kan sammenligne VELUX markiser med å sette solbriller på takvinduene. De reduserer opptil 90 prosent av varmen fra solstrålene før de når takvinduene, men uten å blokkere helt for dagslyset. Dette er en sunn måte å kontrollere sollyset på. Selv om du stenger varmen ute, slipper du dagslyset inn og bidrar til et godt inneklima, sier Øverås. En utvendig markise kan kombineres med en innvendig blendingsgardin. Den kan mørklegge soverommet og sikre at spesielt barna sovner om kvelden og at de voksne får sove lenger om morgenen i de lyse sommernettene. Både markiser, blendingsgardiner og andre solskjermingsprodukter kan kjøpes med solcellepanel og programmeres for automatisk åpning og lukking. Den rette kombinasjonen av solskjerming kan i tillegg til å beskytte mot varmen og solen om sommeren, være en effektiv beskyttelse mot kulde om vinteren.