August

Bli bedre på montering av takvinduer

Dagslys kan være en god salgsvare for byggmestrene. Med kunnskap om produkter og fortrolighet med hvordan takvinduer  skal monteres skal det ikke mye salgsinnsats til når tømreren ser mulighetene kunden har.

VELUX Norge AS er leverandør av takvinduer og ser det som sin forpliktelse å vise håndverkere hvor enkelt det er å montere dagslyset – det vil si takvinduene. Nå tilbyr de en ny sesong med gratis monteringskurs for håndverkere.

– På disse kursene spisser vi oss inn mot forbedringene i den nye generasjonen VELUX takvinduer, sier teknisk konsulent Glenn Haugen. Han er lærer på kursene.– Etter en kort omgang med teori får alle praktisk øvelse med å montere et tvillingvindu med hjelpesperre. Det vil si to vinduer som står inntil hverandre.

– I kurset erfarer deltakerne at leveransen er sydd for bestillingen. Alt passer sammen når det gjøres på riktig måte. Det er derfor en god investering å sette av en dag til å ta dette kurset, påpeker Haugen. Kurset inkludert lunsj er for øvrig gratis.

– Den nye generasjonen av våre takvinduer har fått en rekke forbedringer og forenklinger i forhold til monteringen. Den er enklere enn noen gang om du vet hva du skal gjøre. Forbedringene i den nye generasjonen takvinduer er også tilpasset TEK 10 og vi tar med gode tips om lufting og forsegling mot undertak, vindsperre og annet. – På kurset monteres takvinduene mot bølgeformet takmateriale – takstein.

Deltakerne arbeider i grupper på tre monteringsstasjoner slik at alle får hendene på monteringen under kyndig veiledning. Normalt er det plass til 12 deltakere på hvert kurs.

– Vi får entydig positive tilbakemeldinger fra deltakerne på kursene våre. Selv de som har vært skeptiske i utgangspunktet har fått en aha-opplevelse av presisjonsnivået i produktene og hvor enkelt alt faller på plass ved montering, forteller Haugen.Han ønsker også tømrerlærlinger velkommen til å ta kurset. I tillegg kan skoler melde på elever som går siste halvår før de skal ut i lære.

– Med trygghet for hvordan produktet skal monteres kommer salget og den ekstra inntjeningen nesten av seg selv, avslutter Haugen.

Nærmere opplysninger:Christina Tafjord Dillon, VELUX Norge AS, telefon 22 51 06 01, epost: christina.dillon@velux.com

Aktuelle bilder kan lastes ned fra www.randex.no/velux