Oktober

Bytt til ny generasjon takvinduer

Takvinduer har gjennom en periode på over 70 år gjennomgått en rivende utvikling. Produktutviklingen har pågått kontinuerlig, men har også blitt synlig gjennom generasjonsskifter.

​Det femte generasjonsskiftet for VELUX takvinduer ble introdusert i Norge i april 2012.

– Tidligere ble det montert takvinduer kun for å bruke et rom lovlig som beboelsesrom. I dag stiller vi helt andre krav til takvinduene og bokvalitet, sier Torgeir Øverås, direktør i VELUX Norge.

– I dag vil vi ha godt dagslys og mulighet for god ventilasjon i alle rom. Det er derfor på tide å skifte ut det gamle, lille takvinduet med nye, større vinduer, for å slippe inn mer dagslys og få mer utsikt.

Øverås påpeker at VELUX takvinduer kan sammenbygges på måter som gjør at takhøyden og boarealet utvides. Ved sammenbygging av flere VELUX takvinduer benyttes lavtbyggende hjelpesperrer eller knekksperrer slik at rommet faktisk blir større.

Med årets nye generasjon VELUX takvinduer er energieffektiviteten optimert samtidig som gjennomprøvde konstruksjonsprinsipper er beholdt. Isolasjonsevnen er forbedret samtidig som glassflaten har økt med inntil 10 prosent, som gir både bedre u-verdi og g-verdi (lysinnfall).  Et nytt VELUX takvindu vil likevel passe inn der hvor det tidligere har vært montert et tilsvarende takvindu.

Bedre isolasjon

Designet i den nye generasjonen takvinduer har blitt forbedret med avrundede skrueløse beslag og glasset er lagt dypere i rammen for å spare maksimalt med energi. I tillegg er det benyttet EPS isolasjonsmateriale, som har ekstra god isolasjonsevne.

– Med bedre isolasjon i vindusrammene er u-verdien forbedret.  Brukervennligheten er forbedret og gir gode forutsetninger for et bedre inneklima. Muligheten for å balansere utnyttelsen av solvarmen med behovet for ventilasjon er derfor ytterligere forbedret, sier Øverås.

– VELUX Gruppen er kjent for sine velprøvde løsninger og kompromissløse forhold til kvalitet. Nå har vi tatt et markant steg videre.

– Det kan være god energiøkonomi å skifte ut det lille takvinduet med to, tre eller flere VELUX takvinduer. Riktig plassert kan beboerne spare både oppvarming ved å utnytte solvarmen og gjøre ventilasjonen effektiv. Samtidig får de utsyn og en betydelig heving av bokvaliteten, påpeker Øverås.

VELUX Norge leverer også muligheter for fjernstyring og programmering av funksjonene for VELUX takvinduer. På www.velux.no kan du finne masse inspirasjon til fornyet bruk av et loftsrom.

Relevante høyoppløselige bilder for redaksjonell bruk kan lastes ned her: www.randex.no/velux