Energiklasse A

Energiklasse A og et årlig oppvarmingsbehov på bare 18 kWt per kvadratmeter eller totalt 3500 kWt er sjelden kost i et kataloghus

Men stadig flere husprodusenter opplever at kundene etterspør energigjerrige hus.Husmodellen ”Madelen” fra Mesterhus er en av disse nye energigjerrige husene som utvikles. Dersom boligen bygges slik den er prosjekter, får kunden et passivhus med innslag av aktivhustankegang. Det gir både godt lys, god ventilasjon og et svært lavt strømforbruk. Kjedeleder Raymond Myrland i Mesterhus legger ikke skjul på at husmodellen er sterkt inspirert av ”Bolig for livet” i Århus. VELUX Gruppen bygger fem boliger på forskjellige steder i Europa for å utvikle bruken av ny teknologi. Hensikten er å utvikle framtidens CO2-nøytrale hus. Et av disse er bygget i Århus. ”Madelen” har blitt et hus med mye lys. Et hus som utnytter dagslyset flere ganger. Gjennom takvinduer ledes lyset både inn i fellesarealene i annen etasje, ned i det store kombinerte allrommet og kjøkken, inn i soverom og bad. Samtidig er huset tegnet slik at man unngår for mye dagslys gjennom fasadevinduene. Det gir bedre kontroll over varme- og ventilasjonsbehovet å utnytte takvinduene aktivt til dette. – I energiklasse A er oppvarmingskostnadene en tredjedel av energiklasse C. ”Madelen” er tilrettelagt for installasjon av solfangere. Det leveres også med vannbåren varme i bad og vindfang som standard. Ved tilkopling av solfangere, kan disse varme opp varmtvann og gi energi til gulvvarmen. Med sensorstyring av takvinduene med solskjerming og ventilasjon er det ikke dyrt å øke komforten vesentlig. – Prisforskjellen mellom huset i energiklasse A og C er cirka 250.000 kroner. I energiklasse A får kunden full passivhusstandard, solfanger og alt som skal til for å oppnå beste energiklasse. – Dette har blitt en spektakulær bolig, og er det første huset av sitt slag i Norge, avslutter Myrland. For ytterligere informasjon vennligst kontakt: Takvinduer og solfangere med tilbehør: Siri Sundby, VELUX Norge AS, telefon 22 51 06 08 eller epost siri.sundby@velux.com Huset ”Madelen”: Raymond Myrland, Mesterhus, Telefon 23 37 90 50 eller epost raymond.myrland@mesterhus.no Bildetekst: Kjedeleder Raymond Myrland i Mesterhus med en modell av sitt helt nye passivhus ”Madelen”.