Juli

Kontroller ditt takvindu med stemmen eller ved et enkelt tastetrykk

Sammendrag

--- VELUX lanserer smarthus-løsning for en sunnere innendørsgenerasjon ---

Fra og med i dag kan huseiere for første gang få et sunnere innemiljø ved å be sine takvinduer om å automatisk åpne eller lukke seg. VELUX gruppen lanserer VELUX ACTIVE with NETATMO, den første ‘plug-and-play’ smarthus-løsningen for sensorbasert betjening av takvinduer og solskjerming.

I følge forskning tilbringer vi hele 90 % av tiden vår innendørs, og ofte glemmer vi å lufte ut hjemme. Dersom det blir for varmt eller for kaldt i hjemmet ditt, eller dersom det begynner å lukte eller bli fuktig, vil det nye smarthus-systemet til VELUX automatisk lufte ut for deg.

“Vi er ekstremt spente på hvordan kundene vil respondere på vår smarthus-løsning som gjør det enkelt å ha et komfortabelt og sunt hjem”, sier Kent Holm, global produktsjef i VELUX Gruppen.

For økt komfort kan du også be taleassistent Siri om hjelp, da dette er det første smarte betjeningssystemet for takvinduer som kan kobles mot Apple HomeKit. Dette gjør det mulig å åpne og lukke ditt takvindu selv når du ikke er hjemme, ved hjelp av stemmen din eller Home-appen.

Sensor-basert automatisk betjening

Bygget på den nyeste smarthus-teknologien, vil VELUX ACTIVE with NETATMO, utviklet i samarbeid med det franske IT-selskapet NETATMO, tenke og agere på vegne av deg. Smarte sensorer overvåker temperatur, luftfuktighet og CO2 -nivået i hjemmet og aktiverer systemet til å automatisk betjene takvinduene for å forbedre inneklimaet.

«Få er klar over hvordan luften innendørs påvirker deres helse og livskvalitet, men det er faktisk slik at luften vi puster inn er like viktig som maten vi spiser eller vannet vi drikker. En gjennomsnittlig voksen person puster inn omtrent 15 000 liter luft hver eneste dag, og tilbringer opptil 90 % av tiden innendørs. Et sunt inneklima går langt utover enkel komfort, noe vår nye smarthus-løsning sikrer», fortsetter Holm.

Smarthus-enheten er pre-programmert slik at takvinduene automatisk åpner for å slippe inn frisk luft i hjemmet ditt når det er nødvendig. Enheten forhindrer også hjem fra overoppheting ved å proaktivt lukke utvendig solskjerming.

Uanstrengt kontroll rett i lommen

VELUX ACTIVE fungerer sammen med en app for iOS og Android, dermed kan du kontrollere og følge med på dine takvinduer med bare et par berøringer på smarttelefonen din, både via Apple’s Home app på iPhone og iPad og VELUX ACTIVE’s egen app.

VELUX ACTIVE with NETATMO er resultatet av to flotte teknologier; VELUX takvinduer med høy produktkvalitet og NETATMOs kunnskap om hvordan man lager enkle og nyttige produkter. Våre team jobbet sammen for å lage en banebrytende løsning som ikke bare er brukervennlig og pålitelig, men også gunstig for kundens trivsel og levevilkår» forklarer Fred Potter, grunnlegger og CEO i NETATMO.

Helse og trivsel i smarte hjem

Markedet for smarthus-løsninger som kan koble elektriske enheter til internett blomstrer. På verdensbasis er smarthus-markedet forventet å vokse til omtrent 53,45 milliarder innen 2022 (Statista 2018). Smarthus-teknologi lar deg kontrollere husholdningsapparater som kjøleskap, frysere, vaskemaskiner, tørketromler, kaffetraktere og vannkokere gjennom apper og automatisk regulering.

«Smarte hjem fortsetter å være en viktig forbrukertrend som trolig vil anses som vanlig innen de neste fire årene. Ved å digitalisere betjeningen av takvinduer for å automatisk forbedre inneklimaet, legger vi til en helse- og velværedimensjon til det intelligente hjemmet og driver innovasjonen i dette markedsområdet videre» fortsetter Holm.

Via integreringen med Apple HomeKit, er VELUX takvinduer og solskjerming en del av den voksende smarthus-familien som forbedrer komfort og komfort i hjem over hele verden.

Om NETATMO

NETATMO er et revolusjonerende smarthus-selskap som utvikler intuitive og estetiske forbruksvarer innen elektronikk. Kunstig intelligens er integrert i alle NETATMOs produkter og de er derfor virkelig smarte. Brukeropplevelsen er sømløs og hjelper alle med å skape et tryggere, sunnere og mer komfortabelt hjem.

NETATMO designer mekanikk, elektronikk og integrert programvare av høy standard til alle sine produkter. Mobil- og nettapplikasjonene er laget for å være enkle å betjene, samtidig som de gir en rik kundeopplevelse.

Gjennom programmet “with NETATMO”, leverer NETATMO tilkoblede løsninger med ledende merkevarer i byggevarebransjen som kan integreres i boligbygging, enten nybygg eller renovering av eksisterende bygg.

Les mer om NETATMO her: https://www.netatmo.com/en-US/site/

I mer enn 75 år har VELUX Gruppen skapt et bedre bomiljø for mennesker over hele verden; ved å gjøre mest mulig ut av dagslys og frisk luft gjennom taket. Vår produktportefølje omfatter blant annet takvinduer, vinduer for flate tak, rulleskodder, solskjerming og dekorasjon. Disse produktene bidrar til å sikre et sunt og bærekraftig inneklima, for arbeid og læring, for lek og glede. Vi jobber globalt - med salg og produksjon i mer enn 40 land og med omtrent 10 500 ansatte verden over. VELUX Gruppen eies av VKR Holding A/S, som er et fonds- og familieeid aksjeselskap. I 2017 hadde VKR Holding en omsetning på 2,5 milliarder Euro, og donerte 168 millioner Euro til veldedige formål gjennom fondet THE VELUX FOUNDATIONS. For mer informasjon, besøk www.velux.no.