Januar

Mørkt roteloft ble til lyst oppholdsrom

Så du ”Tid for hjem” på TV2 i forrige uke? Der forvandlet de et mørkt og dårlig utnyttet rom til en lys og vennlig stue med masser av dagslys strømmende inn.

​Programmet "Tid for hjem" på TV 2 har gjennom 10 år gledet og overrasket mange familier i Norge. I forrige uke ønsket familien seg en lys og luftig loftstue med masse dagslys og utsikt. Furustua fra 80-tallet hadde lite dagslys og kun inn fra den ene enden. Stua var rett og slett dyster.

I programmet så vi hvordan åpningen ned til etasjen under ble tettet igjen på den ene siden for å gi mer gulvplass, men ble beholdt på den andre siden.

De mørke fururekkverkene ble erstattet med et glassrekkverk rundt åpningen som ble beholdt i gulvet.

Der gulvet ble tettet for å gi bedre plass ble det satt inn et sett med takvinduer. Under disse ble det lagt et stykke med glassgulv slik at dagslyset kunne strømme videre ned i etasjen under.

Det ene feltet med takvinduer er en Velux takaltan. Det gir en følelse av å gå ”ut på taket” under det topphengslede takvinduet.

På den siden av rommet hvor åpningen ned til etasjen under ble beholdt, ble det også installert et dobbelt sett med Velux takvinduer. Både loftstuen og rommet under får dermed dagslys strømmende inn og ned på to sider i hver sin ende av rommet.

Samtidig ble all mørk furu malt i lys eggeskallfarge.

Det var den dyktige designeren Karin Faber som hadde tatt på seg oppgaven med å designe rommet. Hun fanget en flott stemning hvor dagslyset spiller en hovedrolle. Samtidig kan familien nå nyte en fantastisk utsikt gjennom takvinduene.

Tirsdag 28. januar kommer neste program i serien ”Tid for hjem” på TV2. Da skal det også handle om dagslys gjennom taket, men på en litt annen måte.