Nyt duften av sommer - også inne

Vintermånedene er tilbakelagt, og for å slippe inn den friske sommerluften og skape et sunnere inneklima er det viktig å lufte daglig. Følger du anbefalingen om å lufte 5-10 minutter 3-4 ganger hver dag, hele året?

Frisk luft og dagslys i hjemmet har stor betydning for helse og trivsel. Nå i sommermånedene er det kanskje mer fristende å åpne vinduene enn på vinteren, men det bør være en hverdagsrutine året rundt.

Helsen påvirkes av hvor mye frisk luft vi slipper inn i hjemmet. Dårlig luft kan gi hodepine, tretthet og mangel på energi. Vi tilbringer 90 prosent av tiden innendørs og inneklima bør gis høy prioritet. Du kan oppnå mye bare ved å åpne vinduene i noen minutter tre til fire ganger daglig, sier adm. direktør Torgeir Øverås i VELUX Norge.

Luft manuelt
Inneklimafaktorer som fukt og usunne partikler påvirkes av rutinene våre i hjemmet. Stearinlys, matlaging og klestørk er bare noen eksempler. Likevel slurver mange med å åpne vinduene daglig, men sommeren er en fin anledning til å gjøre noe med det. Dersom du synes det er utfordrende å gjøre det til en god hverdagsrutine, kan automatiske takvinduer være en god løsning.

eller automatisk
Med de automatiske takvinduene VELUX INTEGRA® trenger du ikke tenke på lufting. Det integrerte, programmerbare kontrollsystemet gjør det automatisk. Du kan eksempelvis programmere vinduene til å åpne rett før du kommer hjem fra jobb eller når du begynner på middagen for å forhindre dårlig luft, fukt og usunne partikler. Med de forhåndsinnstilte programmene for blant annet oppvåkning, lufting og ferie foregår alt automatisk. Styringssystemet betjenes med en programmerbar kontrollpad. VELUX INTEGRA® leveres i både solcelledrevne og elektriske utgaver.