Slipp håndverkeren opp på taket!

Bygninger med flate tak lider ofte av en lite praktisk tilgang til taket. Mange kan ha behov for å komme opp på taket uten å måtte sette opp en lift eller stillas.

​Opp og ut – gjennom det flate taket er det nå mulig å gi håndverkere og andre med behov en praktisk utgang.  Det kan gjøres gjennom en vinduskuppel tilrettelagt for formålet.

VELUX Norge AS lanserer nå en praktisk håndverkerutgang for flate tak. Den er konstruert etter de samme prinsippene som andre VELUX takvinduer  for flate tak, men er sidehengslet, slik at det er  mulig for en håndverker å ta seg ut gjennom vinduet og opp på taket.

VELUX vinduskuppel med håndverkerutgang leveres i tre ulike størrelser og kan åpnes manuelt til en vinkel på 60 grader. Med glatte pvc-flater og isolert glass er håndverkerutgangen både vedlikeholdsvennlig og energivennlig.

Den klare akrylkuppelen er lett å vedlikeholde fordi selve kuppelen enkelt kan demonteres og rengjøres. Kuppelen er også designet for å redusere støy fra nedbør og kan derfor benyttes i alle typer oppholdsrom.

VELUX vinduskuppel er et godt alternativ for å gi godt overlys også der det er flate tak. Med håndverkerutgang er bruksområdet utvidet vesentlig. Selv om en VELUX vinduskuppel med håndverkerutgang monteres kun for å gi tilgang til taket, bør likevel mulighetene for å skape et bedre innemiljø med mer dagslys vektlegges.

VELUX vinduskuppel for flate tak kan benyttes på tak med inntil 15 grader vinkel. For større takvinkel finnes andre løsninger.

VELUX vinduskuppel finnes også i en versjon for røykventilasjon. Ved brann er det uhyre viktig å kunne få ut røyk for å sikre rømningsveier og hindre røykforgiftning.

Denne versjonen av VELUX vinduskuppel er derfor spesielt egnet til trappehus, kontorer og industribygg. Ved komfortlufting løftes kuppelen 15 cm og ved røykventilasjon løftes den hele 50 cm for å gi best mulig utlufting. Den er testet og godkjent etter EN 12101-2.

De tre versjonene av VELUX vinduskuppel kan kombineres i samme tak fordi de ser like ut når de er lukket.

Nærmere opplysninger:

Siri Sundby, VELUX Norge AS, telefon 22 51 06 08, epost: siri.sundby@velux.com

Aktuelle bilder kan lastes ned fra www.randex.no/velux