Februar

Smarthus blir enda smartere

Gode forbindelser med hovedenheten KLF 200

Snakker huset ditt xComfort, Sensio, KNX eller lignende? KLF 200 oversetter for deg!

Med den nye hovedenheten VELUX KLF 200 får du en komplett integrasjon av alle dine elektriske produkter. Nå blir alle hus enda smartere!

Moderne teknologi kan gjøre et hus sunt, trygt og komfortabelt. Men med mange forskjellige komponenter fra ulike leverandører kan det være en utfordring å få alle til å snakke samme språk. Den kompakte hovedenheten VELUX KLF 200 oversetter meldingene den mottar via sine fem innganger fra forskjellige sensorer og brytere til ett språk. Dermed sørger den for at VELUX INTEGRA® forstår hvilke beskjeder som gis – enten det er å åpne vinduer for å slippe inn frisk luft eller kontrollere mengden dagslys.

Med KLF 200 introduseres et nytt nivå på automatiseringen av private hjem og større bygninger. KLF 200 kan brukes både som et supplement til eksisterende VELUX kontrollsystemer eller installeres som hovedkontroll med full integrasjon mot et automasjonssystem. Det har aldri vært enklere å få huset til å tenke for deg!

Ikke la deg lure av størrelsen. Selv om den er liten er KLF 200 en skikkelig kraftpakke, sier Teknisk ansvarlig Lasse Fagerås. De fem inngangene kan betjene opptil 200 VELUX produkter individuelt eller i grupper. Det betyr at man for eksempel kan bruke fire innganger til å utføre detaljerte instruksjoner fra styringsenheter i fire ulike rom, mens den femte brukes som master-kontroll for alle VELUX produkter i huset. Hovedenhetens grensesnitt reagerer raskt på signalene den mottar og sender ”jobb utført” tilbake til den aktuelle styringsenheten.

KLF 200 pakken inneholder en USB-strømforsyning og alt du trenger for å koble den til enheter som eventuelt ikke er levert av VELUX.

Installasjonen utføres vanligvis av en elektriker med erfaring innen smarthussystemer, forklarer Lasse Fagerås. Standardinnstillingene møter alle vanlige krav til integrering, i tillegg får du utvidede innstillingsmuligheter for spesialiserte, individuelle oppsett og scenariotilpassing.

Et scenario kan være hvordan systemet skal håndtere plutselige, uventede endringer i været. Hvis for eksempel gitte forhold aktiverer alarmsystemet kan KLF 200 forhåndsinnstilles til å lukke vinduer og solskjerming. Eller en vindsensor kan gi instruksjoner om å trekke opp screenen hvis vinden når en viss styrke.

Uansett om ditt smarte kontrollsystem bruker xComfort, Sensio, KNX eller lignende protokoller, blir meldingene forstått, konvertert og videresendt slik at alle produkter blir kontrollert fra samme enhet. Resultatet - full integrasjon av VELUX INTEGRA® produkter og andre automatiserte systemer. Alt som trengs er et vink fra KLF 200, avslutter Lasse Fagerås.

I 75 år har VELUX Group skapt et bedre bomiljø for folk rundt om i verden; ved å gjøre mest mulig ut av dagslys og frisk luft gjennom taket. Vårt produkt program omfatter takvinduer og overlys moduler, samt en rekke dekorative solskjermingsprodukter, rulleskodder, installasjonsløsninger og intelligente hjem løsninger. Disse produktene bidrar til å sikre et sunt og bærekraftig inneklima, for arbeid og læring, for lek og glede. Vi jobber globalt – med salg og produksjon i mer enn 40 land og med rundt 9500 ansatte på verdensbasis. VELUX Group eies av VKR Holding A/S, et aksjeselskap heleid av stiftelser og familie. For mer informasjon, besøk www.velux.com.