Sunne hus på naturlig vis

Frisk luft er en av de viktigste forutsetningene for et sunt og godt inneklima.

Regelmessig lufting og naturlig temperaturregulering gir det beste resultatet.

En moderne, lufttett bygning kan ikke sammenlignes med tidligere tiders glisne konstruksjoner med ”naturlig” ventilasjon gjennom veggene. I tette hus er det viktig med regelmessig lufting minst to til fire ganger om dagen. Det er viktig for trivsel, konsentrasjon, innlærings- og arbeidsevne. Mangel på frisk luft kan føre til allergier.

Barn har spesielt god nytte av dagslys og frisk luft for å øke deres evne til å motta og bearbeide informasjon. Takvinduer slipper inn dobbelt så mye dagslys som fasadevinduer. Den beste effekten av lyset gjennom taket får man når glassflaten i takvinduene er 10-20 prosent av gulvarealet. Takvinduer gir også mulighet for en god naturlig ventilasjon.

Ventilasjon og utlufting er viktig både om sommeren og om vinteren. Korte, effektive gjennomluftinger om vinteren og lange lufteperioder om sommeren gir ekstra effekt når de kombineres med takvinduene. Det gjelder enten takvinduet åpnes helt eller om man nøyer seg med den integrerte lufteklaffen i VELUX takvinduer.

Med riktig styring kan kuldetap reduseres og varmegevinsten utnyttes maksimalt.

Lufter automatisk

VELUX INTEGRA sørger for at luftingen kan foregå på en enkel og effektiv måte – selv om beboerne ikke husker på det. VELUX INTEGRA drives av en motor og betjenes ved hjelp av en kontrollpad. Hvert takvindu kan styres individuelt eller du kan velge å styre flere samtidig. En integrert regnsensor oppfatter straks nedbør og sørger for at takvinduet automatisk lukkes, frisk luft kommer fremdeles inn gjennom den åpne lufteklaffen.

Med VELUX INTEGRA er det enkelt å lukke alle takvinduer med en enkel kommando når du går ut. Den gir også melding dersom et takvindu ikke lar seg lukke om noe har kommet i veien. Det finnes åtte standard programmer, som for eksempel «på ferie», som beveger takvinduer og solskjerming i løpet av dagen. I kombinasjon med tilfeldig tenning og slukking av lys i huset vil hjemmet virke bebodd for innbruddstyver.

VELUX Active er en utvidelse av automatikken. Det er et sensorstyrt kontrollsystem som automatisk tilpasser solskjermingen i forhold til utetemperaturen. Det gir jevnere temperatur og en ytterligere forbedring av det sunne inneklimaet VELUX takvinduer er med på å skape.

I 75 år har VELUX Group skapt et bedre bomiljø for folk rundt om i verden; ved å gjøre mest mulig ut av dagslys og frisk luft gjennom taket. Vårt produkt program omfatter takvinduer og overlys moduler, samt en rekke dekorative solskjermingsprodukter, rulleskodder, installasjonsløsninger og intelligente hjem løsninger. Disse produktene bidrar til å sikre et sunt og bærekraftig inneklima, for arbeid og læring, for lek og glede. Vi jobber globalt – med salg og produksjon i mer enn 40 land og med rundt 9500 ansatte på verdensbasis. VELUX Group eies av VKR Holding A/S, et aksjeselskap heleid av stiftelser og familie. For mer informasjon, besøk www.velux.com.