Oktober

VELUX gruppen kjøper Vitral

Vitral’s takvinduer og glasstaksystemer er et godt supplement til VELUX taklysmoduler (VMS) for det kommersielle markedet.

VELUX konsernet kjøper Vitral, som selger takvinduer og glasstaksystemer i Danmark og England. Selskapet har 60 ansatte med salgskontorer i Danmark og England og produksjon i Litauen. Med det nylige oppkjøpet av JET- gruppen og nå Vitral, styrker VELUX konsernet sin posisjon i det kommersielle markedet med 1100 ansatte i 13 land.

Vitral tilbyr fleksible takvinduer og glasstaksystemer for det kommersielle markedet, tilsvarende VELUX taklysmoduler (VMS) som VELUX lanserte i 2012. VMS er store takvinduer for bygninger i det kommersielle markedet, som kontorer, skoler helsestasjoner, kjøpesentre og butikker, store offentlige bygninger og industribygg.

"Vitral tilbyr takvinduer og glasstaksystemer som representerer et godt supplement til vår modulbaserte løsning VMS. I dag er Vitral i Danmark og England, hvor vi da vil styrke vår markedsposisjon i disse markedene. På sikt håper vi å kunne utvide salget av Vitrals løsninger til flere markeder. Videre har Vitral interessante flattaksvinduer for boliger, som vi også ser et potensiale i. Vi er stolte over at Vitral, som ble grunnlagt av vår grunnlegger, nå er en del av VELUX konsernet,” sier David Briggs, administrerende direktør i VELUX konsernet.

Vitral ble grunnlagt i 1956 av Villum Kann Rasmusen, som også grunnla VELUX og som VKR Holding har fått sitt navn etter. VKR Holding solgte Vitral i 2005 til en gruppe investorer. På den tiden var Vitral et lite selvstendig firma, som ikke hadde tilstrekkelig forretningsvirksomhet til å være kostnadseffektivt eller å utgjøre et uavhengig forretningsområde, derfor var VKR Holding ikke den rette eier.

Siden lanseringen av VMS i 2012 og det nylige kjøpet av JET-gruppen, har VELUX konsernet fått en sterk posisjon i det kommersielle markedet. Videre har Vitral siden 2005 videreutviklet nye gode produkter og gjort produksjonen mer effektiv slik at selskapet passer perfekt til VELUX konsernets nye strategi i markedet for næringsbygg.

“Jeg er glad for at VELUX er den fremtidige eier av Vitral. Siden 2005 har vi fullstendig endret og fornyet vårt produktportefølje, og etter min menig passer Vitrals produkter godt med VELUX VMS virksomhet, både for skrå og flate tak. Med VELUX vil Vitral ha en sterkere plattform for videre vekst,” sier Jens Borelli-Kjær, administrerende direktør og eier av Vitral. Jens Borelli-Kjær vil støtte Vitral til oppkjøpet er ferdig, hvoretter han vil være tilgjengelig som konsulent mens selskapet integreres i VELUX VMS organisasjonen.

“Vitral er en viktig del av vår strategi til å utvikle en ledende posisjon i markedet for kommersielle glasstakmoduler. Vitral representerer et godt supplement til våre VMS og Jet produkter. I tillegg vil vi fortsette å investere i oppkjøp og organisk vekst i dette markedet der vi forventer et betydelig vekstpotensial,” sier David Briggs administrerende direktør i VELUX konsernet.

Om VELUX konsernet

I mer enn 75 år har VELUX konsernet skapt bedre levekår for mennesker verden rundt, ved å få mest mulig ut av dagslys og frisk luft gjennom taket. Vårt portefølje inkluderer takvinduer og moduler for både skrå og flate tak.

Siden 2012 har VELUX designet, produsert og markedsført prefabrikkerte takvindussystemer for kommersielle bygninger, VEUX Modular Skylights (VMS). I dag har den kommersielle delen 270 ansatte med salgsselskaper i 11 land og produksjon i Danmark.

VELUX konsernet har en global tilstedeværelse med salg og produksjon i mer enn 40 land og med omtrent 10200 ansatte på verdensbasis. VELUX konsernet eies av VKR Holding A/S, et aksjeselskap heleid av non-profitt veldedige stiftelser (THE VELUX FOUNDATIONS) og familie. For mer informasjon besøk www.velux.com.

Om Vitral

Vitrals glasspaneler er utviklet av VELUX grunnlegger Villum Kann Rasmussen og ble markedsført for første gang i 1956. Produktet var glasspaneler montert i aluminiums spor som gjorde det enklere å installere og for hvilket det ble laget et fjernstyrt mekanisk åpningssystem.

VKR Holding solgte Vitral i 2005 til en gruppe investorer, inkludert Jens Borelli-Kjær, som er eneeier i dag.

I dag selger Vitral glasstaksystemer og takvinduer i Danmark og England, med produksjon i Litauen, firmaet har 60 ansatte.

HenvendelserAlle henvendelser rettes til Jens Bekke, Media Relations Director, VELUX konsernet og VKR Holding - mobil: +45 21 55 07 89

.