VELUX solcellelamper

Skaper jobbmuligheter i områder i Afrika uten tilgang til elektrisitet

88 salgskonsulenter i Zambia kan nå forsørge seg selv og deres familier gjennom salg av solcellelamper.

Da VELUX Gruppen begynte å donere solcellelamper til utvalgte samfunn i Afrika, var målet å både gi en bærekraftig lyskilde til de som lever uten tilgang til elektrisitet, og å lage en forretningsmodell som lokale salgsagenter kunne livnære seg på. Prosjektet har vært en stor suksess, og i dag har 88 salgsagenter bygget opp en egen forretning rundt salg av solcellelamper. Så langt har 7 000 lamper blitt solgt i Zambia.

«Det er utrolig å se hvordan disse menneskene har lykkes i å bygge en egen forretning rundt solcellelampene. Gjennom donasjonen ønsket vi å gi en gave i form av bærekraftig belysning til samfunn som lever uten elektrisitet, men ser samtidig at med denne entreprenør-modellen vil ambisjonen leve videre lenge etter at donasjonen er avsluttet», sier Michael Rasmussen, senior visepresident for merkevare i VELUX Gruppen.

«Vi har et mål om å selge 10 000 lamper i året og deretter ekspandere til flere distrikter. En idé vi har er å gå til innkjøp av flere sykler for å kunne dekke et større geografisk område. For øyeblikket kommer salgsagentene seg rundt til fots, som gjør at de kun har mulighet til å dekke et begrenset område», sier lokal koordinator Mosses Mkamsamuele. De 88 salgsagentene i Zambia har bygget opp et felles selskap hvor de kan dele på transportkostnadene og gi hverandre gode råd i løpet av salgsprosessen.

Dette initiativet ble utviklet av VELUX og det veldedige prosjektet Little Sun, i samarbeid med NGO Plan International, for å feire VELUX Gruppens 75-årsjubileum.

Grunnleggeren av Little Sun, artisten Olafur Eliasson, forklarer at «solcellelampene handler ikke bare om å gi energi til samfunn som ikke er tilknyttet elektrisitetsnettet i Afrika sør for Sahara; prosjektet gir disse menneskene en ny sjanse til å ta kontroll over eget liv. Ved å gi bærekraftig, pålitelig og rimelig lys, hjelper vi folket med å bli mer uavhengige, og gir dem muligheten til å jobbe, studere og lage mat i mørket på en trygg måte».

I tillegg til å gi belysning, hjelper solcellelampene med å forbedre luftkvaliteten ved å redusere bruket av giftige, karbon-emitterende parafinlanterner, og i stedet dyrke den bærekraftige energien fra solen.

For mer informasjon: www.littlesun.comfacebook.com/ilovelittlesuntwitter.com/littlesun.

I 75 år har VELUX Group skapt et bedre bomiljø for folk rundt om i verden; ved å gjøre mest mulig ut av dagslys og frisk luft gjennom taket. Vårt produkt program omfatter takvinduer og overlys moduler, samt en rekke dekorative solskjermingsprodukter, rulleskodder, installasjonsløsninger og intelligente hjem løsninger. Disse produktene bidrar til å sikre et sunt og bærekraftig inneklima, for arbeid og læring, for lek og glede. Vi jobber globalt – med salg og produksjon i mer enn 40 land og med rundt 9500 ansatte på verdensbasis. VELUX Group eies av VKR Holding A/S, et aksjeselskap heleid av stiftelser og familie. For mer informasjon, besøk www.velux.com.