VKR gruppen-75 år med dagslys og frisk luft

For 75 år siden fikk den danske ingeniøren Villum Kann Rasmussen en idé. Den har revolusjonert hvordan folk kan leve. I dag er det en selvfølge at vi kan utnytte plassen under skråtakene til gode oppholdsrom. Slik var det ikke

Før 1941 var loftene ubrukelige som oppholdsrom på grunn av mangelen på dagslys og frisk luft. Villum Kann Rasmussen designet det første praktisk anvendelige takvinduet for skråtak. Siden da har Velux vokst til et konsern med cirka 9500 ansatte i 40 land.

Navnet Velux kommer fra ”ventilasjon” (VE) og ”lys” (LUX, latin for lys). Det er to vitale elementer i hvilken som helst komfortabel og sunn bygning. Det første takvinduet utviklet i 1941 er fortsatt et utgangspunkt for dagens produktutvalg fra Velux og idéen om å ”gjøre lys til liv”. Som det har gjort i 75 år. Villum Kann Rasmussen beskrev seg selv som en ”dagslysingeniør”.

Investerer fortsatt i innovasjon

Velux Gruppen er kanskje 75 år, men utvikler seg som et moderne og dynamisk konsern. Et konsern som griper mulighetene til endring og investerer tungt i produktutvikling og innovasjon. Den nye generasjonen Velux takvinduer har satt en ny standard for vinduenes energibalanse.

Vi ser en stor etterspørsel etter energieffektive og sunne løsninger for bygg. Eierne krever høy kvalitet til konkurransedyktige priser. Vår suksess gjennom 75 år er nært knyttet til vårt fokus på kvalitet, innovasjon og kundeservice, sier direktør Torgeir Øverås i Velux Norge AS.

Nyttig for samfunnet

Engasjementet for samfunnet har dype røtter i Velux Gruppen. For 50 år siden definerte grunnleggeren ”mønsterbedriften”. I dette ligger at Velux Gruppens hovedmål er å skape verdier for både samfunn, kunder, leverandører og ansatte ved å opptre som et eksemplarisk firma i alle områder.

Velux Gruppen eies av en stiftelse og det meste av overskuddet doneres til forskning, miljø og kulturelle formål. I 2015 ble det gjennomført 545 donasjoner på til sammen mer enn 111 millioner euro.

Jubileet vil bli markert gjennom hele 2016 med en rekke aktiviteter for å feire konseptet som bringer dagslys og frisk luft inn folks liv. 1. april vil det bli en stor intern feiring i Velux Gruppen.