Flat på toppen? Ingen hindring for takvinduer

Sammendrag

Med et vindu montert i flate hustak forvandles hjemmets mørkeste krok til en opplyst oase.

Den lange gangen, dusjnisjen på badet, arbeidskroken innerst i stuen… En rundtur hjemme kan fort avsløre soner der solens stråler aldri når inn.

At naturlig lys er med på å påvirke hvordan vi opplever et rom, er noe de aller fleste av oss kan skrive under på. Vi mennesker søker naturlig til dagslys, og rent biologisk trenger vi solstråler for å produsere vitamin D til kroppen. Dunkel belysning kan i verste fall bety at en en del av hjemmet ditt blir lite brukt, og bortkastet boligareal er det ingen av oss som vil ha. Kunstig belysning har ikke de samme egenskapene som «the real thing» og er et supplement, ikke en erstatning for dagslyset.

Derfor er det viktig å se på hva slags muligheter det er for daglyset å slippe inn i hjemmet ditt. Vinduer i ytterveggene kan vel de fleste boliger skilte med, men når det ikke er nok, gjelder det å se opp, bokstavelig talt: Å sette inn vinduer i taket kan dramatisk endre bruken av boligen din. VELUX er kjent for takvinduer for skråtak, men har også løsninger for deg med flatt tak på huset.

Det ekstra lysinnslippet ovenfra endrer hvordan et rom oppleves. Effekten kan være dramatisk i positiv retning – dusjnisjen blir et blikkfang, arbeidskroken blir mer innbydende, og den smale korridoren oppleves som større når et takvindu slipper dagslyset ned i gangen.Det er lett å tenke at vinduer langs ytterveggene er en garanti for nok dagslys, men i et stort rom vil det kunne være deler dit lyset ikke når inn. Et takvindu på riktig plass vil gi et mer balansert og jevnt lysinnslipp.

VELUX lager kvalitetsvinduer i et stramt og tidløst design, som har interiør-finish og er konstruert slik at overgangen mellom vindu og tak blir nærmest sømløs.

Også utvendig setter den nordiske designarven sitt preg på utformingen av VELUX vinduer for flate tak. De tre ulike løsningene kan alle leveres som VELUX INTEGRA elektrisk åpningsbart med regnsensor som automatisk lukker vinduet hvis det kommer nedbør. En programmerbar kontrollpad gjør det enkelt å betjene vinduet og gir deg mulighet til faste programmer hvis du ønsker å lufte til bestemte tider.

For den designbevisste lokker den moderne vindusvarianten med 6 mm buet CurveTech glassoverflate som slipper inn rikelig med dagslys. Takket være at vinduet er uten kanter renner regnet vekk fra glasset, dessuten er vinduet konstruert for å minimere støy utenfra. Dette vinduet passer for helt flate tak (0°-15°). I tillegg til elektrisk åpningsbar variant kan vinduet også fås i fast versjon der vinduet ikke kan åpnes.

Vinduet med plant glass er en elegant og diskret løsning som går fint overens med ulike hustyper, og er egnet for bygg med en takvinkel på mellom 5° og 15°. Aluminiumsprofiler og 4 mm herdet, ripefritt glass gjør at dette vinduet holder lenge. Kan også fås som fast for dem som ønsker det.

Kuppel er det tredje alternativet, og er laget i solid akryl som tåler ekstreme værforhold og har god isolasjon mot støy. Kuppelen passer til helt flate tak, og kan like gjerne brukes på offentlige bygg som private boliger. Velg mellom fast,VELUX INTEGRA elektrisk åpningsbar, med sidehengslet håndverkerutgang for enkelt tilsyn, eller med røykventilasjon som effektivt fjerner varme og røyk ved brann.

Uansett hvilken vindustype du ønsker for det flate taket ditt, finnes det solskjerming som enkelt kan monteres i vinduet. Velg mellom en elegant plisségardin som demper eller stenger lyset ute, eller reguler med et screen som stenger ute hele 76 prosent av varmen fra solen.

I mer enn 75 år har VELUX Gruppen skapt et bedre bomiljø for mennesker over hele verden; ved å gjøre mest mulig ut av dagslys og frisk luft gjennom taket. Vår produktportefølje omfatter blant annet takvinduer, vinduer for flate tak, rulleskodder, solskjerming og dekorasjon. Disse produktene bidrar til å sikre et sunt og bærekraftig inneklima, for arbeid og læring, for lek og glede. Vi jobber globalt - med salg og produksjon i mer enn 40 land og med omtrent 10 500 ansatte verden over. VELUX Gruppen eies av VKR Holding A/S, som er et fonds- og familieeid aksjeselskap. I 2017 hadde VKR Holding en omsetning på 2,5 milliarder Euro, og donerte 168 millioner Euro til veldedige formål gjennom fondet THE VELUX FOUNDATIONS. For mer informasjon, besøk www.velux.no.