Desember

International VELUX Awards 2018

De globale vinnerne er nå annonsert

Sammendrag

Verdens beste arkitektstudenter ble feiret på World Architecture Festival i Amsterdam

VELUX gruppen vil stolt presentere at “Light Forms Juggler” av Anastasia Maslova og “Road to Light” av Yuhan Luo, Di Lan, Yuan Liu, Yusong Liu er de globale vinnerne av International VELUX Award 2018 for arkitektstudenter. Juryen, bestående av internasjonalt anerkjente arkitekter, valgte to globale vinnerne etter at de ni regionale vinneren hadde presentert sine bidrag direkte for publikum.

Sollys som formgiver

“Light Forms Juggler” av Maslova fra Kazan State University of Architecture and Engineering i Russland ble valgt som vinner av kategorien Daylight in Buildings. Hun imponerte juryen fordi hun stilte relevante spørsmål om måten vi designer bygninger i dag.

“Prosjektet viser en grundig utforskning av dagslys i bygninger relatert til den urbane skalaen,” var juryen enstemmig i.

“Det viser en sterk, arkitektonisk måte å tenke på og prosjektet genererer en rekke interessante spørsmål.”

Prosjektet får oss til å se på arkitektur på en ny måte. I dag er utilstrekkelig belysning i bygninger, et stort problem, på samme tid som det er så mye sollys. Så hvordan skal vi forme bygningene for å fange mest mulig naturlig lys?

Prosjektet foreslår en endring i bygningenes form og åpninger, hvor rektangulære former i økende grad begrenser gjennomtrengingen av lys til rom. Det gir også en analyse av ulike alternative former som gir et maksimalt potensial av gjennomtrengning av naturlig lys, i tillegg til undersøkelser av hvordan bygninger kaster skygger.

Legg veien med lys

Den globale vinneren i kategorien Daylight Investigations, “Road to Light”, mottok prisen for å ha laget et prosjekt med gode undersøkelser, som grundig adresserer et reelt problem og presenterer en enkel, og praktisk løsning.

«Det er en enkel løsning som forandrer barns liv i fjerntliggende, landlige områder. Ved å introdusere små deler av lokale materialer, oppmuntrer det til optimisme, vekst og tenkning», sier juryen.

Prosjektet, som er laget av studenter fra Tianjin University i Kina, stammer fra et svært grunnleggende behov for en sikker vei mellom lokalsamfunnene. Med mangel på infrastruktur og elektrisitet i fjellpartiene i Kina, kan skoleveien være svært farlig for barn, spesielt når hjemveien må foretas i mørket.

Teamet foreslår å innføre det rimelige materialet fluoritt, i gangveiene. De klare fargene i stenene vil lyse i flere timer på kvelden, etter å ha blitt «ladet» av solen på dagtid. Nesten alle provinser i Kina har store fluortittgruver, og den enkle måten man gjør råmaterialet om til grus til fortau, gjør det økonomisk gjennomførbart for de fattige områdene.

De to vinnerteamene mottok prisene sine sammen med de andre vinnerne av kategorier innenfor profesjonelle arkitekter, på World Architecture Festivals gallamiddag i Amsterdam, den 30.November.

Om prisen

The overordnede temaet for International VELUX Award 2018 for arkitektstudenter er “Light of Tomorrow.” Prisen ble lansert i 2004, avholdes annethvert år, og ønsker å oppmuntre og utfordre studenter til å utforske temaet sollys og dagslys i videste forstand og dermed skape en dypere forståelse av denne spesifikke og stadig relevante kilde til lys og energi.

Den anerkjente juryen – inkludert Carme Pigém Barceló, Rick Joy, Li Hu, Saša Begović og Martin Pors Jepsen – har valgt ut de ni regionale vinnerne, etter å ha gjennomgått over 600 prosjektinnleveringer fra 57 land, tidligere i år.

For mer informasjon om International VELUX Award, se iva.velux.com

I mer enn 75 år har VELUX Gruppen skapt et bedre bomiljø for mennesker over hele verden; ved å gjøre mest mulig ut av dagslys og frisk luft gjennom taket. Vår produktportefølje omfatter blant annet takvinduer, vinduer for flate tak, rulleskodder, solskjerming og dekorasjon. Disse produktene bidrar til å sikre et sunt og bærekraftig inneklima, for arbeid og læring, for lek og glede. Vi jobber globalt - med salg og produksjon i mer enn 40 land og med omtrent 10 500 ansatte verden over. VELUX Gruppen eies av VKR Holding A/S, som er et fonds- og familieeid aksjeselskap. I 2017 hadde VKR Holding en omsetning på 2,5 milliarder Euro, og donerte 168 millioner Euro til veldedige formål gjennom fondet THE VELUX FOUNDATIONS. For mer informasjon, besøk www.velux.no.