Ta kontroll for et sunt inneklima

Sammendrag

Har du noen gang tenkt over hvor mye du egentlig befinner deg innendørs? Trolig er du ikke i nærheten av svaret: Ifølge forskere ligger gjennomsnittet på tett oppunder 90 prosent av tiden! Da sier det seg selv at inneklimaet spiller en stor rolle i livene våre, og at det er viktig å skape et så sunt innemiljø som mulig.

Luften omgir oss hele tiden, og det kan være vanskelig å forholde seg til noe som ikke ses, men «bare» føles. Men sannheten er at helsen vår påvirkes av den – tenk bare på hvor stor forskjell det er på å sove i et innestengt rom eller få jevn tilførsel av frisk luft utenfra. Det samme gjelder når du er i våken tilstand, det er både vanskelig å konsentrere seg og finne frem nødvendig energi til arbeidsoppgaver, lekselesing eller hverdagssysler når vi ikke får nok av oksygenet som kroppen henter fra luften.

Heldigvis trenger det ikke å være vanskelig å få til et godt inneklima. VELUX har sammen med værstasjon-spesialisten Netatmo utviklet et smart, helautomatisk og sensorstyrt system som gir deg full kontroll: Trådløse VELUX ACTIVE with Netatmo. Med dette systemet kan du styre VELUX INTEGRA elektrisk åpningsbare eller solcelledrevne takvinduer slik at vinduer, gardiner og solskjerming åpnes og lukkes alt etter hva som registreres av systemets tre sensorer, eller valgene du tar i den tilhørende mobilappen.

VELUX ACTIVE leveres klar for bruk, og inneholder en inneklimasensor og utgangsbryter samt en ruter. I tillegg må du laste ned den kostnadsfrie VELUX ACTIVE-appen til din iPhone eller Android-mobil, følge instruksjonene i den, og, vips, så er du i gang. All kommunikasjon mellom delene foregår trådløst og over internett, noe som betyr at du selv kan installere systemet. For deg med Apple HomeKit på mobilen, vil VELUX ACTIVE automatisk legges inn også der i forbindelse med nedlastning, slik at du kan styre inneklimaet ditt ved hjelp av stemmen så vel som fingrene.

VELUX ACTIVE nøyer seg ikke med å overvåke luftkvalitet, men registrerer også temperatur og fuktighet i luften. – Du trenger ikke tenke på utlufting, eller om temperaturen inne blir for høy. Dette skjer helt automatisk, i tillegg til at du kan betjene vinduene hvor du måtte befinne deg via appen, forteller Lasse Fagerås, teknisk ansvarlig i VELUX. – Jeg har systemet hjemme hos meg selv, og er storfornøyd at med at inneklimaet reguleres automatisk. Jeg har selv satt min komforttemperatur til mellom 22-23 °C, og vinduene samarbeider hele tiden med sensor og værmelding opp mot mine innstillinger, sier han.

Netatmos teknologi sørger for at VELUX ACTIVE forholder seg til værmeldingen i området der du bor, og tar de nødvendige forholdsreglene. Tropevarme i anmarsj? Ingen grunn til bekymring: – Da vil solskjermingen lukke seg automatisk. Systemet sørger for å aktivt begrense varmen i forkant, og du slipper overopphetning av rommet det gjelder, forklarer Fagerås.

Har du allerede manuelle VELUX takvinduer, og tror at VELUX ACTIVE derfor er utenfor din rekkevidde? Heldigvis ikke – det er mulig å oppgradere midthengslede takvinduer til VELUX INTEGRA solcellevinduer ved hjelp av et oppgraderingssett,og deretter kombinere med VELUX ACTIVE. At god luft er viktig for alle, er nemlig noe som VELUX tar på alvor og gjør sitt beste for å bidra til.

I mer enn 75 år har VELUX Gruppen skapt et bedre bomiljø for mennesker over hele verden; ved å gjøre mest mulig ut av dagslys og frisk luft gjennom taket. Vår produktportefølje omfatter blant annet takvinduer, vinduer for flate tak, rulleskodder, solskjerming og dekorasjon. Disse produktene bidrar til å sikre et sunt og bærekraftig inneklima, for arbeid og læring, for lek og glede. Vi jobber globalt - med salg og produksjon i mer enn 40 land og med omtrent 10 200 ansatte verden over. VELUX Gruppen eies av VKR Holding A/S, som er et fonds- og familieeid aksjeselskap. I 2017 hadde VKR Holding en omsetning på 2,5 milliarder Euro, og donerte 168 millioner Euro til veldedige formål gjennom fondet THE VELUX FOUNDATIONS. For mer informasjon, besøk www.velux.no.