Oktober

VELUX Gruppen kjøper opp JET-Gruppen fra Egeria

Avtalen er underlagt godkjenning fra tyske og østerrikske konkurransemyndigheter

VELUX A/S og det nederlandske investeringsfirmaet Egeria har inngått avtale om kjøp av JET-Gruppen til VELUX Gruppen. Beslutningen om å kjøpe JET-Group, en europeisk leder innen dagslys gjennom tak på industrielle bygg, er i tråd med VELUX Gruppen sin vekststrategi og ønsket om å øke sin virksomhet i næringsmarkedet for dagslysløsninger. Oppkjøpet av JET-Gruppen er det andre av VELUX Gruppen i år, med Wasco Products Inc., en amerikansk skylightprodusent som ble annonsert i april.

VELUX Gruppen har vært markedsleder for takvinduer i boligmarkedet i mer enn 75 år. VELUX Gruppen sitt første steg i næringsmarkedet (ikke bolig) var i 2012, da de lanserte VELUX taklysmoduler (VMS). I dag er strategien å utvikle en ledende posisjon på dette området gjennom organisk vekst og oppkjøp.

“Vi har hatt en positiv dialog med Egeria og JET-Gruppen. Vi erkjente tidlig at ambisjoner og kulturer i JET-Gruppen og vårt selskap komplementerte hverandre. Gjennom oppkjøpet av JET-gruppen vil vi styrke vårt fotfeste innen det næringsmarkedet i flere land, og kunne tilby flere produktkategorier til næringsmarkedet i Europa, sier David Briggs, administrerende direktør i VELUX gruppen.

Næringsmarkedet består av to hovedsegmenter:

• Et arkitektonisk glassegmentl, som har et større fokus på design, med arkitekter som har en sentral og viktig rolle i valg av glass eller akrylvindu løsninger, og

• Et industrielt flattakssegment, bestående hovedsakelig av akrylløsninger, som for eksempel kupler og dagslystak (CRLs).

De to segmentene har store variasjoner i sine målgrupper og salgsprosesser. VELUX’ VMS-virksomhet har en sterk tilstedeværelse med det arkitektoniske glasset, mens JET har en ledende markedsposisjon for flate tak på næringsbygg.

“Vi ser frem til å bli en del av VELUX Gruppen og ser et stort potensial for vekst, og muligheten for å styrke vår Europeiske drift, til fordel for våre kunder og våre ansatte,” sier Ralf Dahmer, administrerende direktør i JET-Gruppen. Mark Wetzels, Partner i Egeria, er også fornøyd med transaksjonen: “Jeg er imponert over VELUX Gruppen og er sikker på at denne kombinasjonen vil være bra for begge selskaper, deres ansatte og tilbudet til markedet.

“Med oppkjøp av JET-Gruppen blir vi en av de ledende aktørene til næringsmarkedet i Europa, og vi vil fusjonere vårt VMS prosjekt med JET-Gruppen, for å bygge en ny avdeling som kan drive videre vekst i dette markedet. Vi ser også mulighetene for å forbedre JETs engros drift ved å selge noen produkter gjennom VELUX’ distribusjonsnettverk, som igjen vil drive mer salg til våre forhandlere. VELUX har alltid fokusert på dagslys og frisk luft for å bedre inneklimaet, og med oppkjøpet av JET hjelper det oss med å øke i størrelse og utvide vår drift inn i et helt nytt markedssegment.” sier David Briggs, administrerende direktør i VELUX Group.

Oppkjøpet må godkjennes av tyske og østerrikske konkurransemyndigheter før det kan bli gjennomført. Selskapene vil ikke gi mer informasjon om avtalen før godkjenningen er vedtatt.

I påvente av gjennomføringen av oppkjøpet, vil JET produkter fortsatt selges under merkenavnet JET og gjennom eksisterende selskap, mens VELUX Gruppen vil fortsette salget av VMS produkter frem til kundene er kjent med endringen i eierskapet og til en strukturert overgang til merkenavnet VELUX kan gjennomføres, og kommuniseres til markedet. Det er forventet at synergier fra utvikling av felles funksjoner og salgsledd på tvers av de to selskapene, vil være basisen for en ny VELUX næringsbyggavdeling.

EY Corporate Finance and Dentons har bidratt til transaksjonen i VELUX gruppen, og Egeria har hatt Houlihan Lokey and Allen & Overy som rådgivere.

I mer enn 75 år har VELUX gruppen skapt et bedre bomiljø for mennesker over hele verden, ved å gjøre mest mulig ut av dagslys og frisk luft gjennom taket.  Vi jobber globalt i boligmarkedet – med salg og produksjon i mer enn 40 land og med omtrent 10 200 ansatte verden over.

Siden 2012 har VELUX designet, produsert og markedsført prefabrikerte taklysmoduler til næringsbygninger - VELUX Modular Skylights. I dag er det 270 ansatte i denne delen med salg i 11 land og produksjon i Danmark og i USA.

VELUX gruppen eies av VKR Holding A/S, som er et fond (THE VELUX FOUNDATIONS) og familieeid non-profit aksjeselskap. I 2017 hadde VKR Holding en omsetning på 2.5 milliarder Euro, og donerte 168 millioner til veldedige formål gjennom fondet. For mer informasjon se www.velux.com.

Om Egeria

Egeria ble etablert i 1997 og er et uavhengig, nederlandsk investeringsselskap, som fokuserer på mellomstore selskaper. Egeria investerer i sunne selskaper med en konsernverdi på mellom 50 og 350 millioner Euro. Egeria Funds har investert i 11 selskaper, som for eksempel IQI, Dutch Bakery, Clondalkin, Dynniq, Ilionx, Trust, HITEC, Izico og Nooteboom. Egerias porteføljeselskaper har en kombinert omsetning på over 2,3 billioner Euro og har nærmere 10 000 ansatte. I tillegg til privat egenkapital, har Egeria en langvarig portefølje i Egeria Evergreens med fem selskaper; Egeria Listed investments, Egeria Real Estate Investments og Egeria Real Estate Developments. For mer informasjon, se: www.egeria.nl

Om JET-Group

JET-Group er en ledende, Europeisk leverandør av dagslystak, ventilasjon- og røykventilasjonsprodukter. Deres hovedprodukter er lyskupler og dagslystak, som hovedsaklig brukes i industrielle og offentlige konstruksjoner.

JET-Group er et internasjonalt selskap med hovedkvarter i Hüllhorst i Tyskland, og har nærmere 800 ansatte. Selskapet har utsalg i 11 Europeiske land og har seks produksjonslokaler i fire land. For mer informasjon, se: www.jet-group.com

Kontakt: Jens Bekke, Director Global Media Relations i VELUX Gruppen, +45 2155 0789 og Barbara Glaser, Business Development & Investor relations Director i Egeria, +31 205306860.