VELUX vinner designpris for ny lystunell

Et spesielt samarbeid mellom VELUX og den internasjonalt anerkjente talsmannen for Green Design, Ross Lovegrove, har resultert i den attraktive ”red dot” designprisen ”best of the best 2010” for banebrytende design.

Lovegrove har designet en ny innvendig difuser for VELUX lystunell. Det nye designet representerer enda en innovativ måte å bringe dagslyset inn i interiører hvor det ikke er plass til et vanlig takvindu.”Red dot” er et ettertraktet internasjonalt kvalitetsmerke. I år kjempet 1636 selskaper fra 57 land med 4252 design om den prestisjetunge prisen. Vinnerne blir feiret ved en større prispresentasjon i juli. VELUX er svært fornøyd med denne anerkjennelsen, spesielt fordi dette er en av de få gangene selskapet har inngått et samarbeid med en ekstern designer. Selskapet fokuserer på å skape bedre bomiljøer med dagslys og frisk luft gjennom taket. Det var derfor en god beslutning å slå seg sammen med Ross Lovegrove. VELUX visjon er å skape energieffektivitet på en bærekraftig måte ved å bruke solen, som en fornybar energikilde, og å forbedre innemiljøet. – I VELUX vil vi, som dagslysingeniører, bringe dagslyset inn i folks liv. Lystunell er en produktserie som er en naturlig forlengelse av dette ønsket. Med den prisbelønte ”Lystunell by Lovegrove”, gir vi våre kunder en helt ny måte å oppleve og kontrollere dagslyset. Tilbehøret, som er utviklet i et fruktbart samarbeid med Ross Lovegrove og hans team, fungerer som en dagslyslampe der sola er lyspæren. Med en slik lysstyrke bringer vi utsiden inn i hjemmene. Samtidig kan beboerne nyte et førsteklasses Ross Lovegrove design, sier konserndirektør Jens Rasmussen i VELUX Nye Produkter. Lovegrove er kjent for sitt arbeid med nye materialer og arbeid med den nyeste teknologien. Han er også en forkjemper for miljøbevisst design. ”Lystunell by Lovegrove” er et eksempel på dette. Den nye difuseren et et tilleggsprodukt til VELUX lystunell. Den gir vakker lysrefleksjon i rommet samtidig som brukerne kan justere retningen på lyset. – Jeg mener at design skal være rent, opprikt og lett tilgjengelig for samfunnet. Lystunell er i seg selv et fantastisk produkt med evigvarende levetid. I min design forsterker jeg disse egenskapene på en elegant og universell måte, sier Ross Lovegrove. VELUX introduserte lystunellen i 2005 og den har fått en dominerende stilling på det europeiske markedet. VELUX lystunell egner seg spesielt i områder hvor montering av takvinduer er umulig, og hvor elektrisk lys ville vært det eneste alternativet. VELUX lystunell trekker naturlig lys inn i bygningen, til glede og nytte for beboerne. ”Lystunell by Lovegrove” vant allerede i november sin første pris. Det skjedde på den store internasjonale bygningsutstillingen Batimat hvor den ble tildelt medalje for sitt design. Prisen blir gitt som en anerkjennelse til selskaper som har samarbeidet med designere om nye produkter. VELUX lanserer ”Lystunell by Lovegrove” i markedet i juni 2010.